Myra Canyon fietsen
De fietstocht langs de Kettle Valley Railway was één van de vele onvergetelijke activiteiten tijdens onze roadtrip in Canada. Op deze pagina kan je een (foto)verslag vinden van onze fietstocht over deze verlaten spoorwegbedding.
In totaal fietsten we 22 kilometer over verlaten spoorwegbruggen en door tunnels. Onderweg konden we genieten van de prachtige uitzichten en landschappen.
Myra Canyon Bike Rentals
Tijdens de voorbereiding van onze roadtrip boekten we op voorhand 3 fietsen bij Myra Canyon Bike Rentals. Dat ging heel eenvoudig via hun website.
Myra Forest Service Road
Voor je bij het vertrekpunt geraakt moet je eerst nog een stukje over een grindweg rijden.
We gebruikten Google Maps offline als navigatie, waardoor we zonder problemen op de correcte locatie geraakten. Na een hobbelige rit van zo’n 8 kilometer over de ‘Myra Forest Service Road’ stopten we op de parking.
We waren er niet alleen. Deze fietstocht staat op het verlanglijstje van heel wat mensen. We zagen er ook veel Canadezen die er met hun eigen fiets een ritje gingen maken.
Myra Canyon Bike Rentals
Myra Forest Service Rd, Central Okanagan I, BC V1W 4G1, Canada
www.myracanyonrental.com
Maak je ook gebruik van Google Maps? Dan kan je best ‘Myra Canyon Trestles Myra Station‘ ingeven als bestemming.
Myra Canyon fietsverhuur
Zoals afgesproken waren we om 13u30 bij de stand van Myra Canyon Bike Rentals, waar de vriendelijke medewerkers ons verder hielpen. We moesten nog enkele papieren voor de verzekering invullen en ook onze zadels werden nog op de juiste hoogte afgesteld. Er volgde ook nog een korte uitleg over de route en enkele minuten later waren we klaar om te vertrekken!
22 Kilometer fietsplezier
De fietsroute begint aan de gele slagboom en telt 11 kilometer tot aan de volgende gele slagboom. Daar moet je dus omkeren om vervolgens terug naar het beginpunt te rijden. In totaal een prachtige rit van zo’n 22 kilometer waar je 2 uur de tijd voor krijgt.
Langs de Kettle Valley Railway staan er kilometerpalen zodat je onderweg een idee hebt van de afstand die je al gereden hebt.
Omdat je over een oude spoorwegbedding aan het rijden bent, heb je als voordeel het stijgings- en dalingspercentage nergens hoger is dan 2,2%. Dat fiets lekker gemakkelijk!
Bruggen en tunnels
Nadat we enkele minuten aan het fietsen waren, kwamen we de eerste bruggen en tunnels al tegen.
In de tunnels kan je best je zonnebril even afzetten omdat je ogen zich de eerste meters even moeten aanpassen.
Onderweg zijn was het echt genieten van de mooie uitzichten! Soms fiets je langs enkele afgronden en over hoge bruggen, maar we hadden nergens het gevoel dat het onveilig was.
Het is best wel indrukwekkend om te zien hoeveel werk er ooit verzet is om dit spoorwegnet aan te leggen.
We genoten echt van elke meter van deze 22 kilometer lange route. Achter iedere bocht was er weer een mooi panorama, een indrukwekkende brug of tunnel te bewonderen. De treinmachinisten moeten dit volgens mij toch ook een geweldig mooie route gevonden hebben.
De ene brug was nog mooier dan de andere. Stuk voor stuk waren dit geweldig mooie bouwwerken om over te fietsen!
We trapten verder en de kilometerpalen volgden elkaar heel vlotjes op. Omdat er onderweg zoveel te zien was, leek de tijd voorbij te vliegen.
Deze brug vond ik echt geweldig mooi!
Zodra we de gele slagboom zagen verschijnen, wisten we dat we halfweg waren.
En daar stond kilometerpaal 11…
11 kilometer
Voor we aan de volgende 11 kilometer begonnen, namen we even de tijd om iets te drinken en een koek te eten. Niet veel later sprongen we terug op de fiets om de bruggen en tunnels nog eens in de tegenovergestelde richting te nemen.
Ondanks het dezelfde route was, zagen de bruggen en landschappen toch weer net iets anders uit.
Voor we het wisten kwamen we terug bij het vertrekpunt.
Het einde van een onvergetelijke fietstocht!