De formule van Influence
Tijdens onze zomervakantie heb ik het boek ‘Influencers’ van Carole Lamarque gelezen. Ik vond het een zeer interessant boek met praktische tips en inspirerende voorbeelden.
Onderweg naar het Gardameer, tijdens een tussenstop ergens in Tirol, zat ik het tweede hoofdstuk te lezen met een prachtig uitzicht op de bergen. In dit hoofdstuk waren er 2 dingen die mij nieuwsgierig maakten:
- De definitie van een influencer
- De formule van influence
De definitie van een influencer
Carole definieert een influencer als volgt:
“Een persoon die contextueel relevante boodschappen verspreidt die zo betekenisvol zijn dat ze de acties van anderen uitlokken.”
Als hobby travelblogger schrijf ik regelmatig blogpost en deel ik berichten op Facebook die meestal wel wat reacties uitlokken. Maar ben ik daarom een (micro-)influencer? Geen flauw idee! “Misschien kan ik de formule van influence eens op mezelf toepassen?”, bedacht ik me plots.
Daarom besliste ik om deze formule lost te laten op mijn eerst volgende Facebook post.
De formule van influence
In het boek staat de volgende formule om de waarde van influencers te berekenen:
invloed = bereik * engagement * relevantie
- Bereik = het totale aantal volgers
- Engagement = de interacties (likes, shares, reacties)
- Relevantie = Zijn de volgers relevant voor jouw bedrijf
Even een testje uitvoeren onderweg
Na een vlotte rit vanuit Oostenrijk waren we rond het middaguur bij de afrit van Lago di Garda sud. Wat een heerlijk moment! Ideaal om te delen op Facebook dacht ik.
Ik maakte een video van het moment dat we de afrit namen een plaatste deze op Facebook. Nu moest ik gewoon wat geduld hebben en vervolgens de formule eens toepassen. Hieronder zie je een screenshot met de statistieken van de video.
Ik had geluk, er waren volgens mij voldoende reacties om de formule toe te kunnen passen. Eventjes 3 waarden vermenigvuldigen en ik ben klaar dacht ik, maar ik liep al meteen tegen een probleem.
Dit waren de variabelen en cijfers die ik nodig had:
- Bereik = 40.000 volgers – 232.000 bereikte personen
- Engagement = de interacties (1.600 likes, 102 shares, 1.100 reacties)
- Relevantie = Mensen die naar het Gardameer op vakantie gaan
Nu even de formule van influence toepassen:
invloed = bereik * engagement * relevantie
invloed = 40.000 * ?? * ??
En we zijn er! Of toch niet? Het was in ieder geval niet gewoon 3 getallen vermenigvuldigen. Want welke waarde moet ik nu aan het engagement en relevantie geven?
In Carole’s boek las ik het volgende antwoord:
“Het blijft aan jou om een gewicht toe te kennen aan de variabelen bereik, engagement en relevantie. De formule is in de eerste plaats een uitstekend houvast om influencers met elkaar te vergelijken en een shortlist op te stellen. De formule helpt je bovendien om verder te kijken dan de verblindende factor bereik.“
Conclusie
Dit is geen toverformule waarmee je, zoals ik eens wilde testen, kan berekenen of je een influencer bent. Eigenlijk is iedereen een influencer en deze formule is vooral handig wanneer je verschillende influencers met elkaar wil vergelijken.